March 20, 2012

Petua menurunkan darah tinggi

Beberapa minggu lepas, aku tersangat lah letih nak habaq mai..sangat tak cukup rehat disebabkan beberapa perkara..weekdays balik kerja lambar, pastu weekends kene pergi KL pulak..ada dalam 2 minggu jugak aku macam tu. Tambah lagi dengan tekanan kerja..fuhhh...letih fizikal dan mental. Lalu, nak dijadikan cerita..aku kena pergi buat medical checkup mengikut temu janji yang sudah ditetapkan..pergi check, rupe-rupenye nurse tu agak terkejut..BP aku agak tinggi yakni tidak sesuai dengan umur aku..time tu aku baru balik sekolah, terus pergi klinik..BP aku 142/90.. aku terus jadi bertambah-tambah stress lagi sebab nurse tu pressure aku suruh aku pergi check BP 3 hari berturut-turut. Bacaannya tetap sama..puratanya antara 142/90 jugak. Aku semakin risau..sebab aku ada genetik keluarga yang sangat kuat. 

*sumber gambar: pakcik google

Kalau ikut dari sebab pemakanan, aku rasa tak jugak..sebab aku tak makan daging, jauh sekali daging kambing..segala ikan masin, telur masin pun aku tak makan.. jadi doktor pun rumuskan mungkin disebabkan penat+stress.Aku bertanya petua daripada nenek dan rakan-rakan..ini yang aku amalkan..

  • makan bawang putih 5-6 ulas sehari. (jika tidak tahan, goreng sedikit dahulu)..sedap..
  • buat senaman..30-45 minit setiap hari..aku menari..yeay!!
  • minum air daun ....(tak ingat)..tapi baik untuk darah tinggi..pahit nye...tak hengat!
  • Jaga pemakanan
  • Tak marah-marah dalam kelas lagi dah..ikhlaskan hati...(susah ni)..hehe
  • semestinya aku minum HERBALIFE dengan lebih disiplin!!aku ingat ade coach penah cakap..bile kite minum benda yang baik dalam badan, dah tentu benda-benda tak sihat dalam badan pun akan tersingkir..
Alhamdulillah...Ahad lalu aku pergi check..BP aku dah turun kepada 128/83..ekceli, kena turunkan lagi..tapi okeylah..aku baru amalkan petua-petua ni dalam 3 minggu je baru..bonus, aku dapat kurangkan berat badan sebanyak 6kg..alhamdulillah..TQ Allah, TQ Herbalife..







****************









Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

... LEAVE SOME COMMENT PLEASE ...